Het importeren van een auto kan een interessante optie zijn, vooral als de auto in het buitenland goedkoper is of als er een uniek model op het oog is. Er komen echter verschillende kosten kijken bij het importeren van een voertuig. Het is belangrijk om hier goed van op de hoogte te zijn voordat je een beslissing maakt. In dit artikel worden de verschillende kostenposten van een auto-import overzichtelijk uiteengezet.
Aanschafprijs en transportkosten
Bij het importeren van een auto zijn de eerste kosten natuurlijk de aanschafprijs van het voertuig zelf. Deze prijs kan variëren, afhankelijk van het merk, model en land van herkomst. Vaak zijn auto’s in landen zoals Duitsland, België of Frankrijk goedkoper dan in Nederland, maar daar komen nog transportkosten bij. Het vervoer van de auto naar Nederland kan gedaan worden door een transportbedrijf, maar het is ook mogelijk om de auto zelf op te halen. Houd er in dat laatste geval rekening mee dat er een tijdelijk kenteken nodig is en mogelijk ook een verzekering om de auto naar Nederland te rijden.
Invoerrechten en btw
Afhankelijk van waar de auto vandaan komt, kunnen er invoerrechten en btw verschuldigd zijn. Wanneer je een auto binnen de Europese Unie importeert, hoef je in de meeste gevallen geen invoerrechten te betalen. Bij import van buiten de EU is dat wel het geval, en kan het tarief oplopen tot wel 10% van de aankoopwaarde van de auto. Daarnaast moet er altijd btw betaald worden, die doorgaans 21% bedraagt van de waarde van de auto, inclusief de transportkosten en eventuele invoerrechten. Bij import uit een ander EU-land wordt alleen btw geheven als de auto minder dan zes maanden oud is of minder dan 6.000 kilometer op de teller heeft (bron: Easy Import).
BPM
De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) is een belasting die bij registratie van een voertuig in Nederland betaald moet worden. Het BPM-bedrag is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Voor nieuwe auto’s is dit bedrag vaak hoger, maar bij tweedehands auto’s kan het BPM-bedrag worden verminderd door afschrijving. Er zijn verschillende methodes om de BPM te berekenen, zoals via een standaard afschrijvingstabel of een taxatierapport. Het is verstandig om goed uit te zoeken welke methode het voordeligst is voor de specifieke auto die geïmporteerd wordt.
RDW keuring en registratie
Voordat de auto in Nederland de weg op mag, moet deze gekeurd worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De RDW controleert of het voertuig voldoet aan de Nederlandse eisen op het gebied van veiligheid en milieu. Als de auto voldoet, wordt er een Nederlands kenteken toegekend. De kosten voor deze keuring zijn afhankelijk van het type voertuig en of er aanvullende keuringen nodig zijn, zoals een APK-keuring voor oudere voertuigen. Ook moet er betaald worden voor het kentekenbewijs en de kentekenplaten.
Aanvullende kosten
Naast de bovengenoemde kosten zijn er nog enkele andere mogelijke uitgaven die je in gedachten moet houden bij het importeren van een auto. Denk hierbij aan een verzekering voor het transport naar Nederland, de kosten voor tijdelijke kentekenplaten, of de inschakeling van een importbemiddelaar die het hele proces begeleidt. Het is belangrijk om alle bijkomende kosten goed in kaart te brengen om een duidelijk beeld te hebben van wat de totale kosten zullen zijn.
Een afgewogen beslissing
Het importeren van een auto kan een aantrekkelijke optie zijn, maar er zijn verschillende kostenposten waar rekening mee gehouden moet worden. Van transportkosten en btw tot BPM en RDW-keuringen: elk van deze elementen kan de uiteindelijke prijs van het voertuig beïnvloeden. Het is daarom belangrijk om van tevoren goed onderzoek te doen naar alle kosten en te overwegen of de totale prijs nog steeds voordelig uitvalt in vergelijking met een auto kopen in Nederland. Een goed inzicht in de kosten voorkomt verrassingen en zorgt ervoor dat je met een gerust hart kunt genieten van de geïmporteerde auto.